Maaliman Inu

tiistai 16. elokuuta 2011

Naks

No Into poikahan se on sellanen poika, ettei se oo mitään koskaan halunnu tuua mulle, ei leluja eikä esineitä, ei mitään. Lähelle ollaan kyllä tultu niitten kanssa, mutta tuotu niitä ei oo. Nyt sit kun koira on jo kaks ja puol, niin aattelin, että pakkohan se asia on joten saada kuntoon jos meinaa johonkin kokeeseen ikinä mennä. Yrityksiä tuomiseen oon tehny eri konstein, mutta sitten on iteltä taidot loppunu ja en oo uskaltanu säätää, ettei tuomisesta tulis ainakaan missään muodossa vastenmielistä. Intolle onneks oon tajunnu jo pentuna opettaa naksun, ja sillä saanu opetettuu muutamia juttuja. Nyt sit rupesin naksuttelemaan esinettä ja tällähetkellä ollaan tilanteessa, että se tuo mulle ihan käteen ne esineet. Pikku hiljaa lähdin siis naksuttamaan ensin siitä että huomoi esineen, ottaa sen suuhun, nostaa sen, nostaa sen ja mie otan käteen, tuo sen hieman kauempaa miun luo, ja nyt tuo sen miulle käteen. Nyt oon siihen liitänyt jo käskyn "anna", ja tuntuuhan tuo tajuuvan mitä se tarkoittaa. Vähänkö ihana on ollu tehä tätä noutoo, kun koiran häntä huiskaa kokoajan ja selvästi sen päässä käy hirvee raksutus mitä ihmettä se mamma nyt oikein haluaa. Kaikkee sitä saa opetettuu, kun vaan ite ensin tajuaa mitenkä vie opetusta eteenpäin ja sit kun vielä koira on tuollanen ihana otus, niin mikäs sen kanssa on touhutessa! Se on se MINU MAALIMAN INU!!

1 kommentti: